חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה בזנזיבר ללא עלות השאירו פרטים👇

אין ספר כי זנזיבר היא מקום אידיאלי לחופשה המושלמת. בין אם מדובר על חופשה זוגית ורומנטית (כירח דבש או כשחזור של ירח הדבש, אחרי שנים), בין אם מדובר על חופשת חברים או חברות או אפילו על חופשה משפחתית עם ילדים. אבל, וזה אבל גדול, חשוב לזכור כי זנזיבר בכל זאת נמצאת באפריקה. יש לכך יתרונות רבים – כמו הקולינריה, החופים היפים, האנשים האדיבים וכו' – אבל גם חסרונות שצריך לקחת בחשבון ולהיערך אליהם מראש.

זנזיבר – אי קסום במדינת עולם שלישי

זנזיבר היא אי (למעשה, קבוצת איים, אבל לרוב מדברים על האי זנזיבר עצמו) השייך למדינת טנזניה שבמזרח אפריקה. כמו רוב מדינות אפריקה, גם טנזניה לא ידועה בשירותי התברואה המתקדמים שלה וביכולות הרפואה החדישות שלה. אמנם בישראל כולנו רגילים להתלונן על מערכת הבריאות, על העומסים הגדולים ועל זמני ההמתנה הארוכים והממושכים לכל רופא מומחה. אבל למעשה, יש לזכור כי מערכת הבריאות הציבורית שכולנו רגילים אליה היא מהטובות והמובילות בעולם. כשמגיעים למדינות אחרות – אפילו אירופאיות – יש להיערך בהתאם. לכן, כשמגיעים למדינת עולם שלישי שנמצאת באפריקה, חשוב מאוד להיערך בהתאם.

זנזיבר היא אמנם יעד פופולרי מאוד, אבל אין לבנות על שירותי הרפואה שנמצאים בה. במקרים של מחלה, פציעה או כל אירוע רפואי אחר, על פי רוב התיירים יעדיפו לקבל ייעוץ רפואי גם מגורמים ישראליים, באמצעות הטלפון. כדאי להצטייד מראש בחיסונים, תרופות בסיסיות ונוגדי יתושים שונים, על מנת לא להגיע מראש למצב בו יש צורך להיעזר בשירותי הבריאות המקומיים (שרמתם אינה גבוהה).

חיסונים לזנזיבר

יש לדעת כי על אף שהחיסונים הם מומלצים ביותר, לא מדובר בחיסוני חובה. זנזיבר איננה דורשת מהתיירים הנכנסים אליה להציג פנקס חיסונים (אלא אם הם מגיעים מאתיופיה, אפילו אם כלל לא יצאו משדה התעופה). כלומר, עבור כל מי שהגיע לזנזיבר שלא דרך אתיופיה, אין חובה חוקית להתחסן. ניתן להגיע ללא חיסונים (או ללא חלק מהחיסונים), וכניסתכם למדינה לא תימנע.

עם זאת, קיימים חיסונים המומלצים מאוד לפני הכניסה לזנזיבר. למרות שמדובר באפשרות ולא בחובה, מדובר במחלות קשות מאוד שעלולות להגיע למצבים מסכני חיים. באמצעות חיסון, ניתן להימנע מראש מההדבקה ולשמור על בריאותכם. החיסונים המומלצים לזנזיבר הם:

  •         קדחת צהובה
  •         טיפוס הבטן
  •         כולרה
  •         פוליו
  •         טטנוס
  •         צהבת A
  •         חצבת (על פי גיל הנוסע)

רוב הישראלים – ובעיקר המבוגרים בינינו – מחוסנים כבר לחלק מהמחלות הללו. פוליו, למשל, הוא חיסון שניתן לכל ילדי ישראל בשגרה.

את החיסונים ניתן לקבל במרפאות המטיילים של משרד הבריאות, או במרפאת "טרם". עלותו של כל חיסון נמוכה יחסית, ומגיעה בערך ל-30 שקלים במקרה היקר. ביטוחי בריאות משלימים ופרטיים עשויים לחסוך גם את העלות הזו. חשוב להגיע למרפאה עם פנקס החיסונים שלכם, על מנת לבצע מעקב אחר החיסונים הניתנים ועל מנת לעקוב אחר החיסונים שכבר התקבלו בעבר.

החיה המזיקה ביותר: היתוש

רוב המחלות הקשות נגדן יש להתחסן מועברות דרך עקיצת יתוש. היתושים נפוצים מאוד בזנזיבר, ופורחים במיוחד בקלים הטרופי והלח. לכן, על מנת להימנע ממחלות לא-נעימות וקשות, מומלץ מאוד להתמגן מפני עקיצות היתושים.

כדאי להצטייד עוד בארץ בדוחה יתושים מסוג זה או אחר. שני התכשירים העיקריים הם תרסיס דוחה יתושים (התרסיס Autan מומלץ במיוחד, וניתן להשיגו בארץ), וכן צמיד דוחה יתושים. הצמיד נענד על היד לאורך כל הטיול וניתן להיכנס אתו למים או למקלחת. הוא תקף לשבועיים, ודוחה יתושים לאורך כל התקופה. מומלץ מאוד לקנות דוחה יתושים עוד בארץ: התכשירים דוחי היתושים הנמכרים בזנזיבר פחות יעילים בהשוואה לתכשירים הישראליים.

מעבר לכך, מומלץ להצטייד בלבוש המתאים לאקלים הטרופי וכן מכסה ומגן על הגוף. בגדים ארוכים וקלים, כמו בגדים עשויי פשתן או כותנה, מתאימים במיוחד לחום וללחות הזנזיבריים. מאוד לא כדאי להגיע בבגדים מבד סינטטי, יהיה לכם חם מאוד.

תרופות

ראשית, מומלץ להביא לזנזיבר תרופות בסיסיות שתמיד יכולות להועיל. אקמול או כדור אחר נגד כאבים, משאף למי שצריך וכו'. מלבד זאת, חשוב מאוד להצטייד בכדורים נגד מלריה. המלריה היא מחלה קשה ולא נעימה, שניתן להימנע ממנה בקלות. הכדור המפורסם ביותר נגד מלריה הוא המלרון (Malaron). זוהי תרופה יקרה למדי, אך אין לוותר עליה. ניתן לקחת את הכדורים כטיפול מניעתי: יש לקחת את הכדור הראשון יום לפני ההגעה לזנזיבר, ולהמשיך לקחת את הכדורים למשך שבועיים לאחר החזרה לארץ. לכדורים יכולות להיות תופעות לוואי שונות, כמו כאבי בטן ובחילה. לחלופין, ניתן גם לקחת את הכדורים באופן טיפולי, במקרה של הדבקה במלריה.

לקראת הריון? בהריון? אין זיקה בזנזיבר!

חשוב לדעת כי זיקה הינו יתוש שמעביר מחלה הנקראת "זיקה". היתוש נפוץ במדינות מסוימות באפריקה כמו קניה, ניגריה, אתיופיה, גמביה, גאנה, צ'אד, קונגו וכו'..

היו מעט דיווחים בעבר ועד היום על נגיף זיקה בשמורות הספארי בטנזניה וייתכן שהיתוש נדבק לחיות שהיו בשמורה.

בזנזיבר נכון לעכשיו אין דיווחים על נגיף זיקה באופן מובהק.

מה עוד כדאי להביא?

מומלץ מאוד להצטייד בקרם הגנה נגד השמש, בעל מקדם הגנה גבוה.
השמש בזנזיבר חמה וקופחת – גם אם בארץ אינם רגילים להישרף, ייתכן מאוד כי השמש הזנזיברית תפתיע אתכם. מלבד זאת, כדאי להביא ספריי נגד יתושים, כובע כהגנה נוספת מפני השמש.
נעלי גומי ישמרו על רגליכם היטב מפני קיפודי הים הרבים, שקוציהם יכולים להכאיב.

שאלות נפוצות בנוגע לחופשה בריאה בזנזיבר

אין כל חובה לעשות שום דבר, בריאותכם היא בידיכם בלבד. עם זאת, מומלץ מאוד לעשות זאת. כדאי לחסוך מעט בעלויות, אפשר לקנות כדורים מיד-שנייה, ממטיילים שרכשו אותם ולא השתמשו בהם בסופו של דבר.

לחיסונים לוקח זמן להשפיע על הגוף. לכן, לא אפקטיבי לקבל את החיסון ומיד אחר כך לטוס. יש לקבל את החיסונים כמה שבועות, ולעיתים גם 30 יום, לפני הטיסה.

חשוב לטוס לזנזיבר רק עם ביטוח בריאות המכסה מגוון אפשרויות. זנזיבר ואפריקה הם לא המקום להיתקע בו ללא ביטוח – זה בהחלט לא המקום לחסוך בו.

החיסונים המומלצים לזנזיבר הם: קדחת צהובה, טיפוס הבטן, כולרה, פוליו, טטנוס, צהבת A, חצבת (על פי גיל הנוסע).

4.7/5 - (8 votes)

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה בזנזיבר ללא עלות השאירו פרטים👇

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בזנזיבר מתחילה כאן

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על זנזיבר!