חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה בזנזיבר ללא עלות השאירו פרטים👇

המטבח הזנזיברי - מאכלים זנזיברים מסורתיים. מה אוכלים בזנזיבר? מסע קולינריה בזנזיבר למציאת אוכל טוב מקומי ומיוחד במסעדות אותנטיות בזנזיבר!

חלק מהותי מכל חופשה, לא משנה איפה נופשים, הוא האוכל. כשמגיעים למקום אקזוטי ורחוק, התרבות והאופן שבו חיים המקומיים הם מרתקים לא פחות מהנופים היפים או מהמלונות המפנקים. אחד הנדבכים החשובים של כל תרבות הוא המטבח שלה. כדי לחוות מקום באמת, צריך לחוות את הקולינריה שלה – ובזה, לא כדאי לחסוך.

המטבח הזנזיברי

המטבח הזנזיברי, שהוא למעשה המטבח הטנזני, הוא למעשה שילוב בין המון מטבחים וטעמים שונים. בדומה למטבח הישראלי – שאפשר למצוא בו גפילטע פיש לצד חריימה, ומרק בורשט המוגש לצד יאברה – גם המטבח הזנזיברי מורכב מהמון תרבויות וגוונים שונים.

באופן כללי, המטבח הזנזיברי מושפע מהתרבות הסווהילית, ואפילו נחשב למטבח סווהילי. זה לא מאוד מפתיע, מאחר ושחוץ מאוכל, השפה היא חלק חשוב מהתרבות – והשפה בזנזיבר היא אכן סווהילית. אבל כמו שהסווהילית עצמה מורכבת מהשפעות של שפת הבנטו, השפה הערבית ושפות נוספות, כך גם המטבח הזנזיברי מורכב מהמון השפעות שונות.

ראשית, המטבח הזנזיברי מושפע מאוד מתרבות הבנטו, התרבות השלטת שהייתה באפריקה בעבר. חוץ משבטי הבנטו, השפיעו על המטבח גם הכובשים הפרסים, הסוחרים והכובשים הערבים מחצי האי ערב וכן התרבות הפורטוגזית. בנוסף לכל אלה, אפשר למצוא גם השפעות הודיות מובהקות.

מי שרוצה להתפנק בחופשה שלו יכול כמובן לבחור במלון עם חוף ים פרטי בזנזיבר, או באחד ממגוון מלונות פרטיים בזנזיבר. אבל אם כל הרשימה הזו לא עשתה לכם חשק להתפנק דווקא בארוחה טובה ואותנטית – ככל הנראה, אתם תתרנים.

מאכלים זנזיברים מסורתיים

בזנזיבר יש שפע רב של מאכלים מסורתיים ומקומיים. לא נוכל לסקור כאן את כולם, כמו שלא ניתן להסביר בכמה מילים על כל מגוון האוכל היהודי הקיים בעולם. עם זאת, נוכל להביא את העיקר, כדי שתדעו מאיזה מנות כדאי להתחיל.

המטבח הסווהילי כולו מבוסס על חומרי גלם איכותיים ומסורתיים הנמצאים בשפע ברחבי האי: עוף, בקר, ירקות שורש, תירס, דגים וכמובן מגוון עצום של תבלינים. מכל השפע הרב הזה אפשר להרכיב מנות רבות. למשל, אטגאלי – מעין פירה דביק במיוחד, שעשוי מקמח תירס (ולא כולל תפוחי אדמה). האטגאלי מזכיר מאכלים בינלאומיים אחרים מקמח תירס, כמו פולנטה או ממליגה, אבל מתאפיין בתיבול אחר מאוד. חובבי הבשר לא יפספסו את המישקאקי, שהוא סוג של קבב שמוכן בתור שיפודים על הגריל. המישקאקי יכול להיות עשוי מבקר או מעוף, והוא תמיד מתובל בסגנון אפריקאי מובהק.

מלבד אלה, כדאי טעום גם את הסמאקי. זהו דג מטוגן, שייחודו הוא בטריות שלו – הסמאקי תמיד יהיה דג טרי במיוחד, שהרגע נמשה מהמים. עבור הצמחונים, כדאי לבחור בקצומברי, סלט עגבניות בשלות המתובל בצ'ילי חריף במיוחד.

מי שמחפש מאכלים מוכרים יותר לחיך המערבי, יכול לבחור באחת משתי מנות האורז העיקריות של האי: אורז ביריאני או אורז פילאף. אורז ביריאני הוא האורז ההודי המוכר והאהוב, ואפשר למצוא אותו בכל מקום ברחבי האי. אורז פילאף הוא אורז שמוכר מאוד לישראלים, בעיקר לישראלים שיש להם שורשים פרסיים, והוא יבש יותר ומוגש לרוב לצד דג.

איפה אוכלים את כל הטוב הזה?

קודם כל צריך להבהיר – ברוב המקרים, לא אוכלים את כל היופי הזה במלונות המפנקים ומלונות היוקרה. מלונות עם חוף ים פרטי בזנזיבר בהחלט יכולים להציע חווית נופש מדהימה, אבל בפן הקולינרי – לא כדאי להגיע הנה כדי להתרשם מהמטבח הסווהילי המסורתי. במלונות הראשיים, המטבח פונה לכל קהל האורחים עם כל טעמיהם ורגישויותיהם בנושא אוכל. לכן, כמעט בכל המקומות יוגשו בעיקר מנות בינלאומיות ומערביות, שמוכרות יותר לחיך התיירים. אוכל איטלקי או צרפתי יכול להיות באמת מעדן מלכים, אבל הוא בהחלט לא אותנטי ולא אקזוטי.

עוד כדאי לדעת כי בזנזיבר, אוכלים בידיים. בדומה להודו, אין כאן צורך להשתמש בסכו"ם. אם הגעתם למסעדה שמגישה סכו"ם, ככל הנראה מדובר במסעדת תיירים או לפחות במסעדה שמנגישה את עצמה גם אל התיירים המערביים. לא מדובר על אוכל שמיועד לאכילה בידיים, כמו טורטייה או פיצה, אלא בארוחה חמה ורגילה שפשוט אוכלים עם האצבעות.

אחת המסעדות האותנטיות ביותר בזנזיבר נמצאת בסטון טאון, בעיר העתיקה של זנזיבר. זוהי מסעדת Two Tables, מסעדה משפחתית. המסעדה מופעלת על ידי משפחה, וממוקמת במפרסת הבית שלהם. אין כאן תפריט מסודר – אם המשפחה פשוט מכינה בכל יום מספר מנות מסורתיות וטעימות במיוחד, ואפשר לבחור רק ביניהן. האוכל הוא כמובן טרי במיוחד, בבישול מסורתי ובתיבול זנזיברי ייחודי. זוהי מסעדה קטנטנה במיוחד – יש בה רק שני שולחנות, כפי שניתן להבין מהשם. מי שמגיע לסטון טאון, שלא יפספס אותה. כתובת המסעדה היא Kaunda Road, Stone Town.

שאלות נפוצות בנוגע לאוכל מקומי וקולינריה בזנזיבר

עבור הרגישים – כדאי לדעת שהאוכל הזנזיברי הוא לפעמים חריף, ואפילו מאוד. הפלפל החריף והצ'ילי אהובים מאוד על בני המקום. אם אתם רגישים במיוחד לחריפות, כדאי לברר מראש, עוד לפני הזמנת המנה, מה מידת החריפות שלה.

לא לשתות מים! בניגוד למה שכולם חושבים, מים רק מגבירים את תחושת הצריבה והחריפות בפה. כדאי לקחת ביס ממשהו אחר, רצוי לחם או משהו סופג, וכן לשתות חלב.

יש המון, בכל רחבי האי. פירטנו כאן רק על המסעדה האותנטית והמיוחדת ביותר, אבל קיימות עוד המון מסעדות בעיצובים מרשימים המגישות אוכל משובח ומקומי. כדאי לברר לפי מסלול הטיול שלכם, ולכלול לפחות מסעדה טובה אחת לאורך הטיול.

בהחלט. בשווקים התיירותיים אי אפשר למצוא אוכל אותנטי באמת, אבל קיימים שווקי אוכל מקומיים. שם המקומיים אוכלים. האוכל אותנטי לגמרי, ובעיקר – זול מאוד.

אהבת? דרג!

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה בזנזיבר ללא עלות השאירו פרטים👇

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בזנזיבר מתחילה כאן

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על זנזיבר!