חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה בזנזיבר ללא עלות השאירו פרטים👇

צבי הים של נונגווי - צבי היבשה הענקיים

 זנזיבר מציעה, כידוע, כמעט את הכל: זהו היעד הנפלא למי שמחפש חופשה נינוחה ורגועה, למי שאוהב חופי ים, לאוהבי הצלילות, למחפשי הקולינריה ואפילו לחובבי התרבות. 

היסטוריה, תרבות, קולינריה, טבע, חי, ים, אלמוגים – באי הלא גדול הזה באמת יש פשוט את הכל. לא משנה באיזה הרכב נוסעים, כדאי מאוד לעצורו לבקר את הצבים המיוחדים של זנזיבר.

צבי הים של נונגווי

החוף של נונגווי – החוף הצפוני ביותר בזנזיבר – ידוע בתור אחד החופים היפים ביותר בעולם. זהו קו חוף מקסים במיוחד, עם תנאים מושלמים מבחינת המבקרים והתיירים. 

תנאי הגאות והשפל הנוחים, קו החוף, הבריכות הטבעיות, המים החמימים יחסית והחי והצומח בתוך המים – זה בהחלט מספק את כל מה שאפשר לבקש מבחינת המבקרים על החוף.

אבל המבקרים האנושיים על החוף הם בהחלט לא היחידים שמבחינתם החוף מספק את התנאים האידיאליים ביותר. 

גם עבור בעלי החיים השונים המתגוררים על החוף – בתוך המים או מחוץ להם – נהנים מתנאי מחיה נוחים במיוחד, שמושכים אותם בהמוניהם אל האזור.

צבי הים תמיד אפיינו את חוף נונגווי. תמיד היו כאן מספר סוגים של צבי ים ירוקים ומקסימים, שנהנו מהחיים בשטחי החוף. 

עם הזמן ובשל התנהגויות אנושיות שאינן מתחשבות בטבע, הצבים הללו נפגעו קשות. צבים רבים נפגעים מרשתות דיג שפורשים דייגים שונים, נתקלים בשקיות ניילון המציפות את האוקיינוס/

 או ניצודים למטרות מאכל או נוי. אוכלוסיית צבי הים הידלדלה ביותר עם השנים, והיום, היא כבר דורשת שמירה וטיפוח על מנת שלא להיכחד.

המרכז לשימור צבי הים בנונגווי

 המרכז לשימור צבי הים בנונגווי – Mnarani Marine Turtle Conservation – הוא מעין אקווריום הפתוח למבקרים, ומציע לכולם להגיע ולפגוש אחד על אחד צבי ים. 

זהו אקווריום טבעי, הממוקם בבריכות הטבעיות של חוף נונגווי, על יד המגדלור. הוא הוקם בשנת 1993 על ידי תושבי האי במטרה לשמור ולשמר את אוכלוסיית צבי הים שחיה במקום. 

המרכז פועל במרכז שיקום עבור בעלי החיים הימיים הללו: הוא אוסף אליו צבים שנפצעו או שרדו ניסיון ציד, משקם אותם, מרבה אותם ובמידת האפשר – משחרר אותם חזרה לטבע.

באקווריום הזה ניתן למצוא בעיקר צבי ים ירוקים, שניצודים ברחבי האוקיינוס לצרכי מאכל. עוד אפשר למצוא כאן צב ים קרני, המתאפיין בשריון היפה והנאה שלו – שבגללו צדים גם אותו. לעיתים, אפשר למצוא במרכז גם תנינים שהגיעו לצרכי החלמה.

המבקרים באקווריום מוזמנים להאכיל את הצבים השונים, בעיקר את הגדולים שבהם אשר יכולים לשחות אל עבר היד המאכילה אותם. 

הצבים הקטנטנים שבקעו לא מזמן שוחים להם בשלווה בגיגית גדולה, ואילו הצבים הבוגרים יותר נמצאים בתוך הבריכה הטבעית. בכל חודש פברואר מתבצעת ההחזרה לטבע של כל הצבים אשר התחזקו די הצורך על מנת לשוב לביתם הטבעי.

הכניסה לאקווריום עולה 10 דולרים לאדם, המוקדשים להמשך שימור צבי הים. מחיר הכניסה כולל בתוכו גם הדרכה של מדריך מקומי, אשר יוכל להסביר על הצבים, על מאמצי השימור ועל המרכז עצמו.

כדאי לשים לב כי יש שני אקווריומים בחוף נונגווי. האקווריום השני הוא אקווריום עסקי לצורכי שעשועים. בניגוד למרכז לשימור צבי הים, האקווריום השני איננו פועל לטובת בעלי החיים הימיים והעדינים האלה, ולכן – הביקור בו מומלץ פחות.

צבי היבשה הענקיים של זנזיבר

מי שאוהב צבים גדולים, ואיננו אוהב את הים – יוכל לקפוץ לביקור באי האסירים הסמוך, השייך לזנזיבר. 

אי האסירים פועל בשנים האחרונות כשמורת טבע לצבי יבשה ענקיים, הנקראים צבי אלדברה. הצבים הובאו לאי לראשונה על ידי הבריטים, אשר שלטו באיי סיישל (שם נמצא האי אלדברה) והעניקו לתושבי זנזיבר את הצבים כמתנה.

למעשה, אי האסירים פועל היום כמעט אך ורק בתור שמורה להגנה על צבי היבשה, המצויים בסכנת הכחדה. 

צבי היבשה המרשימים הללו יכולים להגיע לגילאים מופלגים ביותר, וחלקם בני מעט פחות ממאתיים שנה. הביקור באי מומלץ מאוד, בעיקר לחובבי החי ועוד יותר לחובבי החיות המשוריינות.

שאלות נפוצות בנוגע לצבי הים של נונגווי

כן. זנזיבר כולה וחוף נונגווי בפרט מהווה בית גידול נפלא לצבי הים מהסוגים השונים. למרבה הצער, בשל בורות ואינטרסים כלכליים אוכלוסיית הצבים ניזוקה באופן משמעותי לאורך השנים.

האקווריום העסקי של זנזיבר יכול להוות אטרקציה נעימה מאוד, במיוחד עבור ילדים. כדאי לקחת בחשבון שמאחר ומדובר בעסק רווחי, ולא במרכז שימור, טובת צבי הים לא בהכרח עומדת בראש סדרי העדיפויות של מנהלי המקום.

בהחלט! למה, רק ילדים אוהבים את עולם החי והטבע? גם מבוגרים יכולים להתעניין במאמצי השימור של צבי הים, להאכיל צבים חמודים שניצלו אחרי פציעות קשות וללמוד על דרכי הרבייה המיוחדות של הצבים. מאחר ואתם גם ככה נמצאים בחוף, כדאי להשקיע כמה שעות ולהגיע אל המרכז.

3.7/5 - (3 votes)

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה בזנזיבר ללא עלות השאירו פרטים👇

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בזנזיבר מתחילה כאן

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על זנזיבר!