חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה בזנזיבר ללא עלות השאירו פרטים👇

יער הקופים (Jozani Forest Reserve) בזנזיבר

בדרך כלל כשחושבים על זנזיבר, עולה לראש תמונה של יעד כחול-לבן במיוחד – אוקיינוס כחול בצבעי טורקיז מהממים, לצד חול לבן ורך. 

יש עוד הרבה מאוד מה לראות ומה לעשות בזנזיבר, חוץ מהחופים המקסימים שלה: 

קולינריה אפריקאית טעימה ושונה, תבלינים מיוחדים וריחניים בחוות ייעודיות, שוניות אלמוגים מהיפות והססגוניות בעולם ועוד. כשמבקרים בזנזיבר, אפשר להעביר את החופשה כולה על החוף – אבל קצת חבל.

יער הקופים בזנזיבר – פארק ושמורת הטבע ג'וזאני

זנזיבר היא אי. כידוע בכל העולם, איים הם האזורים המעניינים והמרתקים ביותר מבחנת בעלי החיים והצמחייה הייחודית להם. לאורך ההיסטוריה, עולם החי והצומח על האיים התפתחו באופן שונה לחלוטין בהשוואה להתפתחותם על היבשות.

 אי הוא אזור סגור. בניגוד ליבשת, על גבי האי לא יכול להגיע פתאום אריה ולאיים את החיות. ברוב האיים לא חיים טורפים גדולים, או בעלי חיים גדולים אחרים באופן כללי. אפילו באוסטרליה, האי הגדול ביותר בעולם, לא ניתן למצוא קרנפים, ג'ירפות או זברות.

מאחר והאי הוא אזור סגור – אין יוצא ואין בא (עד ההגעה של בני האדם, עם הסירות והמטוסים שלנו) – החי והצומח התפתחו עליו באין מפריע. 

באיים רבים ניתן למצוא ציפורים ייחודיות שלא חיות באף מקום אחר בעולם. במקרים רבים, הן איבדו לאורך השנים את יכולת התעופה שלהן – פשוט כי לא היה להן כל צורך בו. 

במקרים אחרים, מתפתחים בעלי חיים ייחודיים שקיימים רק באי כמו יונקים, מכרסמים או מינים אחרים, שאינם בהכרח ציפורים. מינים אלה מכונים "מינים אנדמיים", כינוי המעיד על כך כי הם חיים אך ורק בתוך אזור קטן ולא באף מקום אחר על פני הגלובוס.

לכן, היותו של זנזיבר אי הוא אחד מהמאפיינים הייחודיים ביותר שלו. הטבע, הצומח והחי בזנזיבר הם באמת חד פעמיים, ומינים רבים פשוט לא קיימים במקומות אחרים. 

בעבר הרחוק, האי כולו היה יער גשום וצפוף, מלא בבעלי חיים ייחודיים ומדהימים. יער הקופים של זנזיבר, הנקרא גם שמורת הטבע ג'וזאני, הוא עדות חיה וממשית לכך. 

כדאי מאוד להגיע לפארק ולהתרשם מכל הטבע שפעם שלט בכל שטחי האי.

קופים, ציפורים ופרפרים

 שמורת הטבע ג'וזאני היא למעשה יער, הממוקם ממש על חוף הים. שטח השמורה (והיער) הוא בערך 50 קמ"ר, והוא ממוקם יחסית במרכז האי – מרחק נסיעה לא ממושכת במיוחד מזנזיבר סיטי וסטון טאון. 

בתוך הפארק אפשר למצוא מגוון רחב של בעלי חיים – חלקם בסכנת הכחדה – וצמחייה ייחודית. נוסף על כך, זהו אחד המקומות היחידים בעולם בהם צומח יער חוף. 

עצי היער מגיעים ממש עד קו המים – מחזה מיוחד מאין כמוהו שמהווה בית גידול למגוון רחב של בעלי חיים.

בשטחי הפארק אפשר לראות את קופי קולומבוס האדום. זהו זן של קופי יערות גשם, הנמצא בסכנת הכחדה ממשית. פעולות שימור שונות אשר נועדו לשמרו ולטפחו מצליחות לשקם במידת מה את מצבו של הזן, אבל הוא עדיין נמצא בסכנה. 

מלבדו, אפשר לפגוש בפארק גם קופי סייקס, קופי גלגו, שפן עץ לילי (סוג מיוחד של שפן סלע, אשר התאים את עצמו לחיים בתוך היער ובין העצים), יותר מ-40 מינים שונים של ציפורים (חלקן אנדמיות), ויותר מ-50 זנים שונים של פרפרים.

נוסף על כך אלה, אפשר לפגוש בפארק צביוני אדרס, מעין אנטילופות מיניאטוריות המצויות גם הן בסכנת הכחדה. דגי הים המגיעים אל שטח השמורה מיוחדים במינם גם הם.

נמשכים אל עצי המנגרוב הייחודיים האופייניים ליער הגשם החופי הזה. קיים בפארק גם זן של נמרים קטנים, המכוסים חברבורות, שניתן לראות לעיתים.

מה עוד צריך לדעת על המקום?

הכניסה לפארק עולה 8 דולר לאדם. נוסף על תעריף הכניסה, יש לקחת מדריך בעת הסיור ביער. התשלום למדריך יעלה, בדרך כלל, 8 דולרים נוספים. 

הפארק נמצא קרוב מאוד לפארק זאלה, המוקדש כולו לעולם הזוחלים. חובבי הטבע יוכלו לשלב בין שני הפארקים ולבקר בשניהם. 

הפארק עצמו פתוח על פי רוב בין השעות 7:30 בבוקר ל17:00 אחר הצהריים. בשעות החשיכה הפארק סגור למבקרים.

שאלות נפוצות בנוגע ליער הקופים בזנזיבר
(Jozani Forest Reserve)

המדריכים והשומרים בפארק משוכנעים כי בתחומי הפארק חי עד היום גם הנמר הזנזיברי. זהו מין של נמר אנדמי, אשר חי רק בתוך זנזיבר. 

בשל אמונות תפלות מקומיות הקושרות בין הנמר לבין מעשי כישוף, תושבי זנזיבר הרגו את הנמרים. ככל הנראה, בתחילת שנות האלפיים הנמר הזנזיברי נכחד לגמרי מן העולם.

בוודאי! על אף שביער חיים נמרים ובעלי חיים אחרים שיכולים להישמע מאיימים, אין כל סכנה בביקור בפארק. הסיור הוא בטיחותי לחלוטין בכל מקרה, ותוספת המדריך מעלה את רמת הבטיחות אף יותר.

אפשר להגיע לפארק באופן עצמאי – בעיקר אם שוכרים רכב – או באמצעות סיור מודרך שיוצא דרך המלון או חברת טיולים אחרת.

5/5 - (1 vote)

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה בזנזיבר ללא עלות השאירו פרטים👇

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בזנזיבר מתחילה כאן

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על זנזיבר!